KONCEPCJA PRACY SZKOŁY

 

Koncepcja pracy

Szkoły Podstawowej

im. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego

w Borzyminie

na lata 2014 – 2016

 

                Załącznik nr 2 do Protokołu Rady Pedagogicznej z dnia 28 sierpnia 2013r. Przyjęty Uchwałą
Nr I/2/2/2013/2014 Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej im. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego
w Borzyminie  z dnia 28 sierpnia 2013r.

SPIS TREŚCI

 

  1. Podstawa prawna
  2. Informacje o szkole
  3. Misja szkoły
  4. Wizja szkoły
  5. Model absolwenta
  6. Plan działań szkołyEwaluacja realizacji planowanych działańEwaluacja realizacji planowanych działań
    1. Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza oraz inna działalność statutowa szkoły
    2. Procesy zachodzące w szkole
    3. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym
    4. Zarządzanie szkołą

 

Załącznik 1 – Analiza aktualnej sytuacji szkoły

  1. I.                  Podstawa prawna

 

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 roku Nr 256 poz. 2572 z późniejszymi zmianami)
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego ( Dz. U. Nr 168 poz. 1324 )
  1. II.               Informacje o szkole

Szkoła Podstawowa im. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego, Borzymin 5, 87 – 500 Rypin

 

Ilość oddziałów – 7 ( kl. I – VI )

Ilość uczniów – 155

Oddział przedszkolny – 4 ( 3 – 4 latki, kl. 0 )

Ilość dzieci – 88

Ilość nauczycieli – 17

W szkole znajduje się 14 sal.

 Są:

  • dwie pracownie komputerowe,
  • gabinet logopedyczny,
  • sala gimnastyczna,
  • świetlica szkolna,
  • gabinet i magazyn nauczyciela wychowania fizycznego,
  • pięć sal wyposażonych w tablice interaktywne,
  • szatnie oraz szafki dla uczniów,
  • na każdym Pietrze toalety dla dziewcząt i chłopców,
  • boisko trawiaste i boisko do piłki plażowej,
  • plac zabaw dla dzieci,
  • sala zabaw dla dzieci.
  1. III.           Misja szkoły 

Ważne jest nauczyć

Ucznia – człowieka

Patrzeć tak, aby widział

Słuchać tak, aby słyszał.

 

 

Działamy po to, aby:

Nasi uczniowie:

  1. Byli przygotowani do:
  • nauki na wyższym szczeblu życia w społeczeństwie,
  • kreowania otaczającego świata,
  • przezwyciężania barier emocjonalnych,
  • zwiększonej tolerancji dla ludzi różnych kultur, ras,
  • bycia wrażliwym ekologicznie i humanitarnie,
  • wykazywali się zaradnością.
  1. Umieli:
  • radzić sobie w trudnych sytuacjach,
  • stosować wiedzę w praktyce,
  • odróżnić dobro od zła.
  1. Realizowali:
  • swoje marzenia, plany,
  • zasady i wartości,
  • swoje możliwości.

Rodzice:

  • byli zadowoleni z wyników nauczania, realizacji zadań szkoły,
  • wspomagali naszą pracę dydaktyczno – wychowawczą, dzieci w drodze do dorosłości, szkołę w nowych pomysłach,
  • uczestniczyli w życiu szkoły, wychowaniu i edukacji dzieci.

 

Nauczyciele:

  • nauczyli uczenia,
  • sprzyjali rozwojowi osobowości ucznia,
  • rozwijali samodzielność, przedsiębiorczość i poczucie odpowiedzialności ucznia,
  • kształcili obywateli Europy XXI wieku,
  • nauczyli ogólnej kultury,
  • rozwijali poczucie solidarności i pomagali sobie nawzajem,
  • szczególnie opiekowali się uczniem trudnym,
  • jak najlepiej przygotowywali uczniów do dalszej nauki,
  • uczyli krytycyzmu wobec negatywnych wzorców proponowanych przez rówieśników i środki masowego przekazu.
  1. IV.           Wizja szkoły

 

Szkoła Podstawowa im. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego jest szkołą przyjazną, bezpieczną      i promującą zdrowy styl życia.

Pielęgnuje i rozwija dziedzictwo kulturowe w regionie.

Pamięta o przeszłości.

Panuje w niej klimat sprzyjający twórczej pracy uczniów i nauczycieli.

Kształtuje ona ucznia szanującego innych, odpowiedzialnego i świadomie podejmującego decyzje w szybko zmieniającej się rzeczywistości.

Uczeń chce i potrafi się uczyć.

Szkoła uwzględnia potrzeby i możliwości uczniów, rozwija uzdolnienia i zainteresowania wychowanków.

W działaniach na rzecz wszechstronnego rozwoju dziecka współpracuje z rodziną, instytucjami i środowiskiem lokalnym.

Koncepcja pracy szkoły jest modyfikowana, a podstawą do jej modyfikacji jest analiza potrzeb uczniów, potrzeb środowiska oraz zmiany w prawie oświatowym.

 

  1. V.               Model absolwenta

 

Absolwent Szkoły Podstawowej im. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego w Borzyminie:

  • zna i stosuje zasady życia społecznego,
  • potrafi się uczyć,
  • dostrzega w nauce swoje szanse życiowe,
  • posiada wiedzę i umiejętnie ją wykorzystuje do rozwiązywania problemów,
  • jest otwarty, komunikatywny i kreatywny,
  • rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania,
  • szanuje tradycję i kulturę własnego narodu, a także innych kultur,
  • jest aktywny społecznie, tolerancyjny, wrażliwy na potrzeby innego człowieka,
  • cechuje go wysoka kultura osobista,
  • pamięta o przeszłości,
  • dba o swój rozwój fizyczny, promuje zdrowy styl życia,
  • jest przygotowany do nauki na dalszym etapie.
  1. VI.           Plan działań szkoły
  1. 1.     Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza oraz inna działalność statutowa szkoły

Zakładane cele:

  • systematyczne badanie efektów kształcenia i osiągnięć edukacyjnych uczniów,
  • analiza wyników wewnętrznych,
  • promowanie  szczególnie uzdolnionych,
  • wzmocnienie aktywności uczniów,
  • umożliwienie uczniom dostępu do zajęć dodatkowych,
  • eliminowanie przejawów agresji, przemocy,
  • przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
  • promowanie zdrowego stylu życia,
  • kształtowanie postaw prospołecznych.

Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:

  • wyniki analizy testów wskazują na przyrost wiedzy i umiejętności,
  • w zajęciach dodatkowych uczestniczy duża liczba uczniów,
  • uczniowie prezentują właściwe zachowania,
  • uczniowie i rodzice korzystają ze wsparcia szkoły w rozwiązywaniu problemów,
  • uczniowie biorą udział w konkursach, zajmują wysokie lokaty,
  • uczniowie prowadzą zdrowy styl życia.

Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:

  • analizowanie wyników sprawdzianu różnorodnymi metodami analiz wyników,
  • monitorowanie realizacji podstawy programowej,
  • formułowanie i wdrażanie wniosków z analizy osiągnięć uczniów,
  • wskazywanie metod i sposobów uczenia się,
  • wskazywanie uczniowi co opanował, a nad czym musi jeszcze popracować,
  • organizowanie próbnych sprawdzianów,
  • rozwijanie inicjatywy w kierunku:

- zapewnienia atrakcyjnej oferty zajęć pozalekcyjnych,

- poszukiwanie skutecznych form i metod pracy,

- mobilizowania uczniów do udziału w konkursach,

  • umożliwienie uczniom korzystania z basenu,
  • ewaluacja Programu Wychowawczego Szkoły, Programu Profilaktyki, planu wychowawczego klas,
  • klasowe programy wychowawcze są spójne z programem wychowawczym szkoły,
  • organizowanie imprez promujących właściwe zachowanie,
  • organizowanie zajęć i imprez związanych z promocją zdrowego stylu życia,
  • stosuje się statutowe ocenianie zachowania uczniów,
  • współpraca wychowawcy z dyrektorem szkoły i rodzicami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
  • prowadzone są badania oczekiwań uczniów, rodziców wobec szkoły,
  • rozwijanie samorządności uczniów poprzez działalność w Samorządzie Uczniowskim,
  • organizowanie wycieczek oraz imprez o różnym charakterze związanych z bieżącymi potrzebami.

 

  1. 2.     Procesy zachodzące w szkole

Zakładane cele:

  • analizowanie i modyfikowanie koncepcji pracy,
  • wzbogacanie oferty edukacyjnej zgodnie z rzeczywistymi potrzebami uczniów,
  • stosowanie nowatorskich rozwiązań programowych zgodnie z nową podstawą programową,
  • monitorowanie i doskonalenie procesów edukacyjnych,
  • doskonalenie współpracy między członkami rady pedagogicznej,
  • komputery i tablice interaktywne – wykorzystanie,
  • angażowanie uczniów do współudziału w planowaniu działań wychowawczych,
  • wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów.

Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:

ñ  koncepcja pracy jest znana i akceptowana przez uczniów i rodziców, wszyscy chętniej biorą udział w jej realizacji,

ñ  uczniowie rozwijają swoje zainteresowania, poznają ciekawe formy spędzania czasu,

ñ  dokładne informacje o postępach w nauce motywują uczniów do dalszej pracy,

ñ  współpraca między nauczycielami i uczniami krzystnie wpływa na proces edukacyjnych,

ñ  każdy uczący się ma równe szanse rozwoju.

Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:

ñ  aktualizowanie koncepcji pracy,

ñ  rozpoznawanie potrzeb uczniów odnośnie oferty edukacyjnej,

ñ  nauczyciele aktywnie i systematycznie uczestniczą w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego,

ñ  opracowanie planu doskonalenia nauczycieli,

ñ  udział uczniów w akcjach charytatywnych,

ñ  realizacja projektów unijnych,

ñ  stosowanie jasno określonych wymagań oraz zasad oceniania,

ñ  przypominanie uczniom zasad oceniania zachowania – konsekwentne stosowanie wymagań ustalonych w regulaminach,

ñ  wspólne planowanie pracy rocznej przez nauczycieli,

ñ  stworzenie warunków do samorządnego działania uczniów, np. inicjatywy uczniów   w działaniach wychowawczych, działalność Samorządu Uczniowskiego,

ñ  zwiększenie wiedzy na temat indywidualizacji procesu edukacji, stosowanie               w praktyce.

 

  1. 3.     Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym

Zakładane cele:

  • wykorzystanie zasobu środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju,
  • wykorzystanie informacji o losach absolwentów do doskonalenia efektów nauczania   i wychowania,
  • promowanie  w środowisku potrzeby uczenia się,
  • rozwijanie współpracy z rodzicami na różnych płaszczyznach życia szkoły.

Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:

  • współpraca szkoły ze środowiskiem wpływa korzystnie na rozwój edukacyjny uczących się,
  • widoczny jest udział uczniów w imprezach, akcjach, uroczystościach na terenie gminy i powiatu,
  • w szkole odbywają się dni promocji szkoły związane z prezentacją osiągnięć uczniów,
  • zaangażowanie, współudział rodziców w życie szkoły – rodzice są partnerami szkoły.

Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:

  • kontynuacja współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku, poszukiwanie nowych rozwiązań w tym zakresie,
  • czynne włączanie się w inicjatywy płynące ze środowiska,
  • ustalenie sposobu gromadzenia informacji o absolwentach – wykorzystanie informacji w procesie edukacyjnym,
  • organizacja dni otwartych dla uczniów i rodziców,
  • czynna współpraca z rodzicami – współudział w podejmowaniu decyzji, zasięganie opinii w sprawach uczniów, planowanych działaniach, imprezach, itp.,
  • przygotowywanie imprez środowiskowych,
  • aktualizacja strony internetowej szkoły i gazetek – sukcesy, wydarzenia szkolne,
  • umieszczanie informacji o działaniach szkoły w prasie lokalnej,
  • wypracowanie skutecznych metod w przepływie informacji pomiędzy nauczycielami  a rodzicami,
  • publikacja dokumentacji szkolnej na stronie internetowej.
  1. 4.     Zarządzanie szkołą

Zakładane cele:

  • wspólne planowanie działań przez Radę Pedagogiczną,
  • prowadzenie ewaluacji wewnętrznej przez zespoły nauczycieli,
  • podejmowanie działań wzbogacających bazę i wyposażenie szkoły,
  • prowadzenie działań związanych z remontami i modernizacją placówki,
  • opracowanie na dany rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego,
  • sprawne zarządzanie szkołą.

Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:

  • proces edukacyjny przebiega bez zakłóceń,
  • szkoła posiada i wykorzystuje pomoce dydaktyczne,
  • wewnętrzny nadzór pedagogiczny przebiega zgodnie z planem nadzoru i służy poprawie jakości pracy szkoły,
  • szkoła podejmuje działania zmierzające do poprawy warunków pracy ,
  • szkoła prowadzi ewaluację swojej pracy, dyrektor powołuje zespoły ds. ewaluacji,
  • szkoła realizuje harmonogram remontów i modernizacji,
  • szkoła jest sprawnie zarządzana, funkcjonalna dla uczniów, rodziców i pracowników – posiada jasno określone procedury i regulaminy.

Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:

  • w miarę możliwości zakup pomocy dydaktycznych proponowanych przez zespoły przedmiotowe,
  • sprawna realizacja zadań z planu nadzoru pedagogicznego,
  • w miarę posiadanych środków doposażenie szkoły w niezbędny sprzęt audiowizualny, meble, itp.,
  • na bieżąco prowadzona jest ewaluacja pracy szkoły,
  • w szkole prowadzone są remonty i modernizacje zgodnie z przydzielonymi środkami finansowymi,
  • w szkole obowiązują jasno określone procedury, regulaminy i instrukcje.
  1. VII.                   Ewaluacja realizacji planu działań

            Ocena przydatności i skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w odniesieniu do założonych celów będzie przede wszystkim poprzez:

  • prowadzenie kontroli dokumentacji szkolnej,
  • obserwację zajęć prowadzonych przez nauczycieli,
  • kontrolowanie godzin z Karty Nauczyciela,
  • sprawdzanie na bieżąco czy realizowana jest podstawowa programowa,
  • analizę sprawozdań z pracy zespołów działających w szkole.

            Do modyfikowania przebiegu procesów edukacyjnych zachodzących w szkole oraz ich planowania w przyszłości służyć będą wnioski z nadzoru i obserwacji oraz ewaluacja przeprowadzona w wybranych obszarach.

 

Załącznik 1. Analiza aktualnej sytuacji szkoły

MOCNE STRONY SZKOŁY

SŁABE STRONY SZKOŁY

ñ  wysoko wykwalifikowana kadra

ñ  bogata oferta zajęć pozalekcyjnych spełniająca oczekiwania uczniów

ñ  indywidualizacja nauczania

ñ  zajęcia logopedyczne dla uczniów z wadami wymowy

ñ  dobrze skonstruowany i realizowany program wychowawczy i profilaktyki

ñ  spójne zasady oceniania

ñ  estetyczne i zadbane sale lekcyjne

ñ  plac zabaw dla dzieci

ñ  wspieranie ucznia z trudnościami w nauce

ñ  działalność regionalna oraz   opiekuńczo
– wychowawcza na wysokim poziomie

ñ  badanie osiągnięć uczniów, wyciąganie wniosków do dalszej pracy

ñ  prowadzenie wstępnej diagnozy uczniów
i wykorzystanie jej do planowania dalszej pracy

ñ  prowadzenie wewnętrznej ewaluacji pracy szkoły i wyciąganie wniosków do planowania pracy

ñ  bogaty program i poziom imprez, uroczystości szkolnych

ñ  szkoła jest pozytywnie postrzegana w środowisku

ñ  udział uczniów w europejskich projektach edukacyjnych

ñ  duża liczba laureatów w konkursach gminnych, powiatowych i regionalnych

ñ  wielu uczniów o niskiej motywacji do nauki

ñ  niska kultura osobista niektórych uczniów

ñ  brak psychologa w szkole

 

 

Załącznik nr 1 do Koncepcji pracy szkoły

 

 

Koncepcja pracy

 

Wymagania                          z załącznika rozporządzenia

Zadania

Termin realizacji

zadania

Odpowiedzialny za realizację zadania

Ewaluacja

Odpowiedzialny

Termin

Szkoła realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów

Szkoła działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby rozwojowe uczniów, specyfikę pracy szkoły oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego.

Na bieżąco

Anita Suska, nauczyciele

Zespół ds. ewaluacji

maj

Koncepcja pracy szkoły jest znana uczniom i rodzicom oraz przez nich akceptowana.

Na bieżąco

Koncepcja pracy szkoły jest przygotowywana, modyfikowana i realizowana we współpracy z uczniami i rodzicami.

Na bieżąco

 

 

Procesy edukacyjne w szkole

 

Wymagania                         z załącznika rozporządzenia

Osiągnięcia/zadania[1]

Termin realizacji

zadania

Odpowiedzialny za realizację zadania

Ewaluacja

Odpowiedzialny

Termin

Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się

Planowanie procesów edukacyjnych w szkole służy rozwojowi uczniów.

Na bieżąco

Katarzyna Kwiatkowska,

nauczyciele, wychowawcy klas

Zespół ds. ewaluacji

maj

Uczniowie znają stawiane przed nimi cele uczenia się i formułowane wobec nich oczekiwania.

Informowanie ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować ich indywidualny rozwój.

Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętność uczenia się.

Nauczyciele i uczniowie tworzą atmosferę sprzyjającą uczeniu się.

Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach.

Nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane  do potrzeb ucznia, grupy i oddziału.

Organizacja procesów edukacyjnych umożliwia uczniom powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie. Taka organizacja procesów edukacyjnych pomaga uczniom zrozumieć świat oraz lepiej funkcjonować w społeczności lokalnej.

Na bieżąco

Uczniowie mają wpływ na sposób organizowania         i przebieg procesu uczenia się. Czują się odpowiedzialni za własny rozwój.

Na bieżąco

Uczniowie uczą się od siebie nawzajem.

Na bieżąco

W szkole stosuje się nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi uczniów.

Na bieżąco

 

 

 

Aktywność uczniów

 

Wymagania                           z załącznika rozporządzenia

Zadania

Termin realizacji

zadania

Odpowiedzialny za realizację zadania

Ewaluacja

Odpowiedzialny

Termin

Uczniowie są aktywni.

Uczniowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone     w szkole lub placówce i chętnie w nich uczestniczą.

Na bieżąco

Anna Winnicka.

nauczyciele

Zespół ds. ewaluacji

maj

Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają każdego ucznia do podejmowania różnorodnych aktywności.

Uczniowie inicjują i realizują różnorodne działania     na rzecz własnego rozwoju, rozwoju szkoły lub placówki  i społeczności lokalnej oraz angażują w nie inne osoby.

 

 

 

 


[1]              Zadania powinny być ukierunkowane na osiągnięcia. Szczegółowe zakresy zadań dla nauczycieli (działań zespołów) są zapisane w programie wychowawczym, profilaktyki, planach dydaktycznych nauczycieli, innych planach pracy.