KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
Koncepcja pracy
Szkoły Podstawowej
im. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego
w Borzyminie
na lata 2014 – 2016
Załącznik nr 2 do Protokołu Rady Pedagogicznej z dnia 28 sierpnia 2013r. Przyjęty Uchwałą
Nr I/2/2/2013/2014 Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej im. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego
w Borzyminie z dnia 28 sierpnia 2013r.
SPIS TREŚCI
- Podstawa prawna
- Informacje o szkole
- Misja szkoły
- Wizja szkoły
- Model absolwenta
- Plan działań szkołyEwaluacja realizacji planowanych działańEwaluacja realizacji planowanych działań
- Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza oraz inna działalność statutowa szkoły
- Procesy zachodzące w szkole
- Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym
- Zarządzanie szkołą
Załącznik 1 – Analiza aktualnej sytuacji szkoły
- I. Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 roku Nr 256 poz. 2572 z późniejszymi zmianami)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego ( Dz. U. Nr 168 poz. 1324 )
- II. Informacje o szkole
Szkoła Podstawowa im. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego, Borzymin 5, 87 – 500 Rypin
Ilość oddziałów – 7 ( kl. I – VI )
Ilość uczniów – 155
Oddział przedszkolny – 4 ( 3 – 4 latki, kl. 0 )
Ilość dzieci – 88
Ilość nauczycieli – 17
W szkole znajduje się 14 sal.
Są:
- dwie pracownie komputerowe,
- gabinet logopedyczny,
- sala gimnastyczna,
- świetlica szkolna,
- gabinet i magazyn nauczyciela wychowania fizycznego,
- pięć sal wyposażonych w tablice interaktywne,
- szatnie oraz szafki dla uczniów,
- na każdym Pietrze toalety dla dziewcząt i chłopców,
- boisko trawiaste i boisko do piłki plażowej,
- plac zabaw dla dzieci,
- sala zabaw dla dzieci.
- III. Misja szkoły
Ważne jest nauczyć
Ucznia – człowieka
Patrzeć tak, aby widział
Słuchać tak, aby słyszał.
Działamy po to, aby:
Nasi uczniowie:
- Byli przygotowani do:
- nauki na wyższym szczeblu życia w społeczeństwie,
- kreowania otaczającego świata,
- przezwyciężania barier emocjonalnych,
- zwiększonej tolerancji dla ludzi różnych kultur, ras,
- bycia wrażliwym ekologicznie i humanitarnie,
- wykazywali się zaradnością.
- Umieli:
- radzić sobie w trudnych sytuacjach,
- stosować wiedzę w praktyce,
- odróżnić dobro od zła.
- Realizowali:
- swoje marzenia, plany,
- zasady i wartości,
- swoje możliwości.
Rodzice:
- byli zadowoleni z wyników nauczania, realizacji zadań szkoły,
- wspomagali naszą pracę dydaktyczno – wychowawczą, dzieci w drodze do dorosłości, szkołę w nowych pomysłach,
- uczestniczyli w życiu szkoły, wychowaniu i edukacji dzieci.
Nauczyciele:
- nauczyli uczenia,
- sprzyjali rozwojowi osobowości ucznia,
- rozwijali samodzielność, przedsiębiorczość i poczucie odpowiedzialności ucznia,
- kształcili obywateli Europy XXI wieku,
- nauczyli ogólnej kultury,
- rozwijali poczucie solidarności i pomagali sobie nawzajem,
- szczególnie opiekowali się uczniem trudnym,
- jak najlepiej przygotowywali uczniów do dalszej nauki,
- uczyli krytycyzmu wobec negatywnych wzorców proponowanych przez rówieśników i środki masowego przekazu.
- IV. Wizja szkoły
Szkoła Podstawowa im. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego jest szkołą przyjazną, bezpieczną i promującą zdrowy styl życia.
Pielęgnuje i rozwija dziedzictwo kulturowe w regionie.
Pamięta o przeszłości.
Panuje w niej klimat sprzyjający twórczej pracy uczniów i nauczycieli.
Kształtuje ona ucznia szanującego innych, odpowiedzialnego i świadomie podejmującego decyzje w szybko zmieniającej się rzeczywistości.
Uczeń chce i potrafi się uczyć.
Szkoła uwzględnia potrzeby i możliwości uczniów, rozwija uzdolnienia i zainteresowania wychowanków.
W działaniach na rzecz wszechstronnego rozwoju dziecka współpracuje z rodziną, instytucjami i środowiskiem lokalnym.
Koncepcja pracy szkoły jest modyfikowana, a podstawą do jej modyfikacji jest analiza potrzeb uczniów, potrzeb środowiska oraz zmiany w prawie oświatowym.
- V. Model absolwenta
Absolwent Szkoły Podstawowej im. ks. kard. Stefana Wyszyńskiego w Borzyminie:
- zna i stosuje zasady życia społecznego,
- potrafi się uczyć,
- dostrzega w nauce swoje szanse życiowe,
- posiada wiedzę i umiejętnie ją wykorzystuje do rozwiązywania problemów,
- jest otwarty, komunikatywny i kreatywny,
- rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania,
- szanuje tradycję i kulturę własnego narodu, a także innych kultur,
- jest aktywny społecznie, tolerancyjny, wrażliwy na potrzeby innego człowieka,
- cechuje go wysoka kultura osobista,
- pamięta o przeszłości,
- dba o swój rozwój fizyczny, promuje zdrowy styl życia,
- jest przygotowany do nauki na dalszym etapie.
- VI. Plan działań szkoły
- 1. Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza oraz inna działalność statutowa szkoły
Zakładane cele:
- systematyczne badanie efektów kształcenia i osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- analiza wyników wewnętrznych,
- promowanie szczególnie uzdolnionych,
- wzmocnienie aktywności uczniów,
- umożliwienie uczniom dostępu do zajęć dodatkowych,
- eliminowanie przejawów agresji, przemocy,
- przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- kształtowanie postaw prospołecznych.
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- wyniki analizy testów wskazują na przyrost wiedzy i umiejętności,
- w zajęciach dodatkowych uczestniczy duża liczba uczniów,
- uczniowie prezentują właściwe zachowania,
- uczniowie i rodzice korzystają ze wsparcia szkoły w rozwiązywaniu problemów,
- uczniowie biorą udział w konkursach, zajmują wysokie lokaty,
- uczniowie prowadzą zdrowy styl życia.
Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:
- analizowanie wyników sprawdzianu różnorodnymi metodami analiz wyników,
- monitorowanie realizacji podstawy programowej,
- formułowanie i wdrażanie wniosków z analizy osiągnięć uczniów,
- wskazywanie metod i sposobów uczenia się,
- wskazywanie uczniowi co opanował, a nad czym musi jeszcze popracować,
- organizowanie próbnych sprawdzianów,
- rozwijanie inicjatywy w kierunku:
- zapewnienia atrakcyjnej oferty zajęć pozalekcyjnych,
- poszukiwanie skutecznych form i metod pracy,
- mobilizowania uczniów do udziału w konkursach,
- umożliwienie uczniom korzystania z basenu,
- ewaluacja Programu Wychowawczego Szkoły, Programu Profilaktyki, planu wychowawczego klas,
- klasowe programy wychowawcze są spójne z programem wychowawczym szkoły,
- organizowanie imprez promujących właściwe zachowanie,
- organizowanie zajęć i imprez związanych z promocją zdrowego stylu życia,
- stosuje się statutowe ocenianie zachowania uczniów,
- współpraca wychowawcy z dyrektorem szkoły i rodzicami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- prowadzone są badania oczekiwań uczniów, rodziców wobec szkoły,
- rozwijanie samorządności uczniów poprzez działalność w Samorządzie Uczniowskim,
- organizowanie wycieczek oraz imprez o różnym charakterze związanych z bieżącymi potrzebami.
- 2. Procesy zachodzące w szkole
Zakładane cele:
- analizowanie i modyfikowanie koncepcji pracy,
- wzbogacanie oferty edukacyjnej zgodnie z rzeczywistymi potrzebami uczniów,
- stosowanie nowatorskich rozwiązań programowych zgodnie z nową podstawą programową,
- monitorowanie i doskonalenie procesów edukacyjnych,
- doskonalenie współpracy między członkami rady pedagogicznej,
- komputery i tablice interaktywne – wykorzystanie,
- angażowanie uczniów do współudziału w planowaniu działań wychowawczych,
- wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów.
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
ñ koncepcja pracy jest znana i akceptowana przez uczniów i rodziców, wszyscy chętniej biorą udział w jej realizacji,
ñ uczniowie rozwijają swoje zainteresowania, poznają ciekawe formy spędzania czasu,
ñ dokładne informacje o postępach w nauce motywują uczniów do dalszej pracy,
ñ współpraca między nauczycielami i uczniami krzystnie wpływa na proces edukacyjnych,
ñ każdy uczący się ma równe szanse rozwoju.
Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:
ñ aktualizowanie koncepcji pracy,
ñ rozpoznawanie potrzeb uczniów odnośnie oferty edukacyjnej,
ñ nauczyciele aktywnie i systematycznie uczestniczą w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego,
ñ opracowanie planu doskonalenia nauczycieli,
ñ udział uczniów w akcjach charytatywnych,
ñ realizacja projektów unijnych,
ñ stosowanie jasno określonych wymagań oraz zasad oceniania,
ñ przypominanie uczniom zasad oceniania zachowania – konsekwentne stosowanie wymagań ustalonych w regulaminach,
ñ wspólne planowanie pracy rocznej przez nauczycieli,
ñ stworzenie warunków do samorządnego działania uczniów, np. inicjatywy uczniów w działaniach wychowawczych, działalność Samorządu Uczniowskiego,
ñ zwiększenie wiedzy na temat indywidualizacji procesu edukacji, stosowanie w praktyce.
- 3. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym
Zakładane cele:
- wykorzystanie zasobu środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju,
- wykorzystanie informacji o losach absolwentów do doskonalenia efektów nauczania i wychowania,
- promowanie w środowisku potrzeby uczenia się,
- rozwijanie współpracy z rodzicami na różnych płaszczyznach życia szkoły.
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- współpraca szkoły ze środowiskiem wpływa korzystnie na rozwój edukacyjny uczących się,
- widoczny jest udział uczniów w imprezach, akcjach, uroczystościach na terenie gminy i powiatu,
- w szkole odbywają się dni promocji szkoły związane z prezentacją osiągnięć uczniów,
- zaangażowanie, współudział rodziców w życie szkoły – rodzice są partnerami szkoły.
Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:
- kontynuacja współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku, poszukiwanie nowych rozwiązań w tym zakresie,
- czynne włączanie się w inicjatywy płynące ze środowiska,
- ustalenie sposobu gromadzenia informacji o absolwentach – wykorzystanie informacji w procesie edukacyjnym,
- organizacja dni otwartych dla uczniów i rodziców,
- czynna współpraca z rodzicami – współudział w podejmowaniu decyzji, zasięganie opinii w sprawach uczniów, planowanych działaniach, imprezach, itp.,
- przygotowywanie imprez środowiskowych,
- aktualizacja strony internetowej szkoły i gazetek – sukcesy, wydarzenia szkolne,
- umieszczanie informacji o działaniach szkoły w prasie lokalnej,
- wypracowanie skutecznych metod w przepływie informacji pomiędzy nauczycielami a rodzicami,
- publikacja dokumentacji szkolnej na stronie internetowej.
- 4. Zarządzanie szkołą
Zakładane cele:
- wspólne planowanie działań przez Radę Pedagogiczną,
- prowadzenie ewaluacji wewnętrznej przez zespoły nauczycieli,
- podejmowanie działań wzbogacających bazę i wyposażenie szkoły,
- prowadzenie działań związanych z remontami i modernizacją placówki,
- opracowanie na dany rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego,
- sprawne zarządzanie szkołą.
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- proces edukacyjny przebiega bez zakłóceń,
- szkoła posiada i wykorzystuje pomoce dydaktyczne,
- wewnętrzny nadzór pedagogiczny przebiega zgodnie z planem nadzoru i służy poprawie jakości pracy szkoły,
- szkoła podejmuje działania zmierzające do poprawy warunków pracy ,
- szkoła prowadzi ewaluację swojej pracy, dyrektor powołuje zespoły ds. ewaluacji,
- szkoła realizuje harmonogram remontów i modernizacji,
- szkoła jest sprawnie zarządzana, funkcjonalna dla uczniów, rodziców i pracowników – posiada jasno określone procedury i regulaminy.
Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:
- w miarę możliwości zakup pomocy dydaktycznych proponowanych przez zespoły przedmiotowe,
- sprawna realizacja zadań z planu nadzoru pedagogicznego,
- w miarę posiadanych środków doposażenie szkoły w niezbędny sprzęt audiowizualny, meble, itp.,
- na bieżąco prowadzona jest ewaluacja pracy szkoły,
- w szkole prowadzone są remonty i modernizacje zgodnie z przydzielonymi środkami finansowymi,
- w szkole obowiązują jasno określone procedury, regulaminy i instrukcje.
- VII. Ewaluacja realizacji planu działań
Ocena przydatności i skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w odniesieniu do założonych celów będzie przede wszystkim poprzez:
- prowadzenie kontroli dokumentacji szkolnej,
- obserwację zajęć prowadzonych przez nauczycieli,
- kontrolowanie godzin z Karty Nauczyciela,
- sprawdzanie na bieżąco czy realizowana jest podstawowa programowa,
- analizę sprawozdań z pracy zespołów działających w szkole.
Do modyfikowania przebiegu procesów edukacyjnych zachodzących w szkole oraz ich planowania w przyszłości służyć będą wnioski z nadzoru i obserwacji oraz ewaluacja przeprowadzona w wybranych obszarach.
Załącznik 1. Analiza aktualnej sytuacji szkoły
MOCNE STRONY SZKOŁY |
SŁABE STRONY SZKOŁY |
ñ wysoko wykwalifikowana kadra ñ bogata oferta zajęć pozalekcyjnych spełniająca oczekiwania uczniów ñ indywidualizacja nauczania ñ zajęcia logopedyczne dla uczniów z wadami wymowy ñ dobrze skonstruowany i realizowany program wychowawczy i profilaktyki ñ spójne zasady oceniania ñ estetyczne i zadbane sale lekcyjne ñ plac zabaw dla dzieci ñ wspieranie ucznia z trudnościami w nauce ñ działalność regionalna oraz opiekuńczo ñ badanie osiągnięć uczniów, wyciąganie wniosków do dalszej pracy ñ prowadzenie wstępnej diagnozy uczniów ñ prowadzenie wewnętrznej ewaluacji pracy szkoły i wyciąganie wniosków do planowania pracy ñ bogaty program i poziom imprez, uroczystości szkolnych ñ szkoła jest pozytywnie postrzegana w środowisku ñ udział uczniów w europejskich projektach edukacyjnych ñ duża liczba laureatów w konkursach gminnych, powiatowych i regionalnych |
ñ wielu uczniów o niskiej motywacji do nauki ñ niska kultura osobista niektórych uczniów ñ brak psychologa w szkole |
Załącznik nr 1 do Koncepcji pracy szkoły
Koncepcja pracy
Wymagania z załącznika rozporządzenia |
Zadania |
Termin realizacji zadania |
Odpowiedzialny za realizację zadania |
Ewaluacja |
|
Odpowiedzialny |
Termin |
||||
Szkoła realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów |
Szkoła działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby rozwojowe uczniów, specyfikę pracy szkoły oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego. |
Na bieżąco |
Anita Suska, nauczyciele |
Zespół ds. ewaluacji |
maj |
Koncepcja pracy szkoły jest znana uczniom i rodzicom oraz przez nich akceptowana. |
Na bieżąco |
||||
Koncepcja pracy szkoły jest przygotowywana, modyfikowana i realizowana we współpracy z uczniami i rodzicami. |
Na bieżąco |
Procesy edukacyjne w szkole
Wymagania z załącznika rozporządzenia |
Osiągnięcia/zadania[1] |
Termin realizacji zadania |
Odpowiedzialny za realizację zadania |
Ewaluacja |
|
Odpowiedzialny |
Termin |
||||
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się |
Planowanie procesów edukacyjnych w szkole służy rozwojowi uczniów. |
Na bieżąco |
Katarzyna Kwiatkowska, nauczyciele, wychowawcy klas |
Zespół ds. ewaluacji |
maj |
Uczniowie znają stawiane przed nimi cele uczenia się i formułowane wobec nich oczekiwania. |
|||||
Informowanie ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować ich indywidualny rozwój. |
|||||
Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętność uczenia się. |
|||||
Nauczyciele i uczniowie tworzą atmosferę sprzyjającą uczeniu się. |
|||||
Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach. |
|||||
Nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału. |
|||||
Organizacja procesów edukacyjnych umożliwia uczniom powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie. Taka organizacja procesów edukacyjnych pomaga uczniom zrozumieć świat oraz lepiej funkcjonować w społeczności lokalnej. |
Na bieżąco |
||||
Uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się. Czują się odpowiedzialni za własny rozwój. |
Na bieżąco |
||||
Uczniowie uczą się od siebie nawzajem. |
Na bieżąco |
||||
W szkole stosuje się nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi uczniów. |
Na bieżąco |
Aktywność uczniów
Wymagania z załącznika rozporządzenia |
Zadania |
Termin realizacji zadania |
Odpowiedzialny za realizację zadania |
Ewaluacja |
|
Odpowiedzialny |
Termin |
||||
Uczniowie są aktywni. |
Uczniowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone w szkole lub placówce i chętnie w nich uczestniczą. |
Na bieżąco |
Anna Winnicka. nauczyciele |
Zespół ds. ewaluacji |
maj |
Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają każdego ucznia do podejmowania różnorodnych aktywności. |
|||||
Uczniowie inicjują i realizują różnorodne działania na rzecz własnego rozwoju, rozwoju szkoły lub placówki i społeczności lokalnej oraz angażują w nie inne osoby. |
[1] Zadania powinny być ukierunkowane na osiągnięcia. Szczegółowe zakresy zadań dla nauczycieli (działań zespołów) są zapisane w programie wychowawczym, profilaktyki, planach dydaktycznych nauczycieli, innych planach pracy.